INSTANT FOTOGRAFIETS HISTORIE

Instant-kameraet er den type af kameraer, som fremkalder film kort efter, at billedet er taget. FUJIFILMs instax-kameraer er således det seneste skridt i en historie, der rækker helt tilbage til 1923. Instant-fotografiet anno 2019 rummer et sjovt paradox i en ellers digital tidsalder og har disruptet den ellers så fremherskende digitale verden, som ellers har disruptet de fleste andre brancher. Her får du historien om instant-fotografiet og instax. 

Det første opfundne instant-kamera kan dateres tilbage til 1923, hvor Samuel Shlafrock udviklede et kamera med et bærbart, vådt mørkekammer (a wet darkroom) i ét og samme rum.

I dag vil de fleste unge mennesker nok sætte lighedstegn mellem instant-fotografi og FUJIFILMs instax-kameraer, men spørger man den ældre generation, vil mange sikkert genkende termerne polaroid-kamera eller polaroid-fotos. Og dette er ikke helt uden grundt! Opfindelsen af det der må betegnes som det kommercielle instant-fotografi, bliver nemlig sædvanligvis tilskrevet den amerikanske forsker og opfinder Dr. Edwin Land, som kom på ideén da han på en ferie tog et billede af sin 3-årige datter, som satte spørgsmålstegn ved at hun ikke kunne se billedet.

Dette førte til at Edwin Land lancerede det første kommercielle instant-kamera i 1948 under navnet Polaroid Land Model 95. Dette kamera brugte to separate positive og negative ruller, hvilket gjorde det muligt for billedet at blive udviklet indeni kameraet. Polaroid producerede 60 eksemplarer af Land Model 95, men de tog helt fejl af efterspørgslen, og kameraet blev udsolgt på bare én dag. Polaroid Corporation var således dem, der for mange år tilbage fik gjort instant-fotografiet udbredt blandt almindelige mennesker.

Dreng med Polaroid kamera model 340
Polaroid 340 Land Camera

INSTANT MAGI

I 1963 så man de første farvefilm med Polacolor.  Integreret instant-farvefilm består af flere farvelag: toppen er følsomt over for blåt lys, midten er følsom overfor grønt lys og bunden er lysfølsomt over for rødt lys. Når filmen udsættes for lys, reagerer fotoner (lyskvanter) med hvert lag for at skabe en kemisk baseret optegnelse. Hvert farvelag sidder også ovenpå et udviklingslag, som indeholder farve kobling der tilknytter ikke-eksponeret områder af billedet.

Lagene, som beskrives som lyssensitive, er presset sammen mellem et sort base lag i bunden og fire yderligere lag i toppen: syre, timin, billede og reagens lag. Den rene instant magi sker indenfor reagens niveauet, som besidder manee forskellige kemikalier, her i blandt blokkere og udlignere.

FUJIFILMS FØRSTE INSTANT-SERIE

I 1976 lancerede Kodak et konkurrerende produkt til Polaroids populære SX-70 og i 1977 oplevede instant-fotografiet sit første kommercielle højdepunkt. Samtidig begyndte FUJIFILM at undersøge mulighederne indenfor instant-fotografi, og her fandt man frem til, at de japanske forbrugere ikke var tilfredse med resultatet af Polaroid og Kodaks instant-prints. Kvaliteten var ikke god nok, og farverne var for røde og orange til at give et realistisk look. De japanske forbrugere foretrak det rektangulære format hos Kodak, men kvaliteten på disse print var stadig en udfordring. Ud over dette blev prisen på instant-prints også opfattet som særdeles høj, især når de blev importeret ind i Japan. FUJIFILM besluttede sig for at ændre dette, og i 1981 introducerede FUJIFILM deres egen instant-fotografi produktlinje, Fotorama. Et navn som blev dannet ud fra ordene ”photography” og ”panorama”. En anden stor begivenhed i 1981, som havde betydning for instant kameraets historie, var at Dr. Land besluttede at forlade Polaroid Company.

DIGITAL DISRUPTION I DET NYE ÅRTUSINDE

I 1998 introducerede FUJIFILM ”instax”, og denne instant-serie blev i starten af årtusindskiftet, ligesom Polaroid Corporation og Kodak, udfordret af den digitale æra med det digitale kamera og smartphone. Nye, mindre og billigere kameraer dukkede pludseligt op med en meget mere avanceret teknologi som muliggjorde optagelse. Herfra gik udviklingen af kameraer stærkt, og de blev hurtigt blev alle-mands-eje. Pludselig så man også kameraet i mobiltelefonen og udbredelsen af disse betød en faldende interesse for det fysiske foto.

Den digitale tidsalder og disruption af alle analoge platforme, gjorde at markedet for analoge film faldt med minimum 25 % pr. år i løbet af de første 10 år i det nye årtusinde. Det nye årtusinde begyndte således med at Kodak gik konkurs. Samme år som Kodaks går konkurs blev Polaroid for første gang begæret konkurs, og i februar 2008 var det så helt slut, og Polaroid annoncerede via Petters Group Worldwide, at de ville stoppe produktionen af instant-film og instant-kameraer.

 I 2009-2010 opstod der pludselig en ny trend.  De unge begynder at få et behov for selv-realisering og leder efter nye metoder til at skabe unikke og personlige billeder til at udtrykke dem selv. På denne måde genopstår instant-fotografering paradoksalt nok som noget anderledes og nyt, på trods af dets lange historie.

Teamet bag instax blev hurtigt opmærksomme på denne trend og så den som en mulighed til at revitalisere brandet og skabe en instax-revolution. Den ledende målgruppe indenfor instant-fotografering var unge piger og kvinder med interesse for kunst og mode. Grundet dette blev det første step i revitaliseringen af instax derfor at lancere instax mini 8 som ”the cutest camera in the world” i 2012, og det ramte plet hos målgruppen!

Instax MINI 8 blev produceret mellem 2012-2017

Salget eksploderede, men marketingteamet var stadig ikke tilfreds. De så muligheder i at udvide målgruppen og skabe endnu højere vækst, hvorfor de i 2013 lancerede instax MINI 90 NEO CLASSIC til den voksne mand og kvinde. Også dette blev en succes! Målgruppen voksede og instax erhvervede sig et positivt omdømme som livstilsændrende.

INSTAX I DAG

Siden da har FUJIFILM fortsat haft fokus på at udvide linjen af instax-produkter og tilføjet flere spændende features til kameraerne. Hertil var FUJIFILM også en af de første producenter til at tilføje funktioner såsom kid mode, som gør det muligt at fange bevægende objekter eller personer ved at bruge en hurtigere lukkehastighed.

I dag er instax MINI 9 verdens mest solgte kamera og de efterhånden mange instax produkter kan inddeles i tre hovedkategorier efter format; MINI, SQUARE og WIDE. Derudover producerer INSTAX foruden de traditionelle analog-kameraer i dag også hybrid-kameraer, som kombinerer instant-fotografering med digitale funktioner samt printere, som gør det muligt at printe billeder direkte fra smartphone, Facebook eller Instagram i SQUARE eller MINI format.

Der er ingen, der ved, hvordan fremtiden for instant-fotografering ser ud, men én ting er sikkert; FUJIFILM instax vil fortsat gøre sit for at forblive de bedste inden for innovation og tilbyde forbrugerne løsninger, der giver tilværelsen mere værdi.

SQ20 i beige
Instax Hybrid Kamera, SQ20
Instax SHARE SP-3 printer i sort, samt instax SQUARE billeder
Instax Printer, SP-3